Talk of Bike testar: Canyon Lux CF 9.9 Team Oneby

– – Denna gång testar Cyclesport.se, genom Mikael Anderson på Talk of Bike, en riktig långloppsraket, nämligen Canyon Lux CF som på pappret ser ut bli en stark utmanare till några av de större och oftast dyrare märkenas cyklar i samma segment. Canyon själv beskriver den som Record-breaking Luxury och nu efter att hårdkört den under hösten i både tuff teknisk skog och enklare Cykelvasaterräng har vi svaret.

Vid en okulärbesiktning blir man inte besviken trots prislappen på närmare 47 000 kronor. Sram XX1 växelgrupp och lätta hjul från DT Swiss hjul skvallrar om att cykeln hör sig hemma i högsta segmentet.


Klicka för att se större bild

Tidigare har komponenterna oftast levererats från t.ex. Ritchey men nu har Canyon själv sitt namn på både styre och styrstam vilket gör att dom kan pressa priset lite till. Under testet fungerade de utan att göra väsen av sig samt vara mer än tillräckligt styva vilket är ett gott betyg.


Klicka för att se större bild

Gaffeln, RockShox RS-1 är det som är nästa års stora nyhet på cykeln och den är en så kallad upsidedowngaffel som ska vara styvare än traditionell modell. Mycket snygg är den också men hur gaffelbenen kommer påverkas av att vara närmare all smuts under en längre tids användning återstår att se, inget synligt slitage kom fram under testet iallafall.

Ett slitage som dock syntes var bortskavd lack på övre gaffelkronan p.g.a. att bromsslangarna måste kunna röra sig vid dämpning, här borde Canyon satt på lite skyddstejp vilket sitter överallt annars.

I skogen är styvheten mer än tillfredsställande och hårda inbromsningar i kurvor kan göras utan skakningar och andra konstigheter, bara köra på och när det kommer stenar och gupp så gör den det som behövs ( dämpa) utan att gnälla.


Klicka för att se större bild

Låsningen till båda dämparna sker genom samma smidiga reglage och som till skillnad från andra konkurrenter inte ser ut som ett fågelbo på styret.

Innan första turen förväntade man sig att låsningen av dämparna skulle fungera på sedvanligt RockShoxvis, alltså inte fullt ut utan med mer ”gung” än vad som är önskvärt.

På denna punkt blev man glatt överraskad då cykeln upplevdes nästintill stel och bakgaffeln som en hardtail, där har dom verkligen lyckats med geometri, design och dämparens låsning. En stor del av detta kan tillskrivas av att det saknas länkage vid bakaxeln.


Klicka för att se större bild

En del gillar dock inte möjligheten att behöva låsa bakgaffeln helt vid mer teknisk klättring men så länge man sitter ner är det inga problem att låta dom var öppna.

Vid första skogskontakt visar sig Luxen faktiskt vara väldig smidig, på pappret är inte en heldämpad 29 tummare det mest lätthanterliga och roliga som finns men denna funkar bra runt tighta kurvor och i stök.

Vikten som närmar sig elva kilo med pedaler gör den om man är petig och jagar pallplatser faktiskt lite tung jämfört med en hardtail i samma utrustningsklass som väger ca ett kilo mindre.

Detta gäller som sagt en ganska liten del av alla cyklister vars utrustning hämmar dom och den extra vikten glöms dock snabbt så fort backarna övervunnits.


Klicka för att se större bild


Klicka för att se större bild

Sammanfattning:
Canyon Lux CF är en tävlingscykel som räcker väldigt långt och med den nya gaffeln samt den suveräna låsningen både bak och fram blir valet mellan heldämpad och hardtail lätt.

I skogen blir man snabbare och cykeln har bättre komfort och passar med andra ord perfekt till långlopp.

Viktjägare kanske får snegla på en hardtail eller vänta på den nästan 33 000.- dyrare Lux 9.9 Limited.

(-) (+)
  • Endast plats för ett flaskställ
  • Utväxlingen 32x 10-42 kan bli lite för liten för t.ex. Cykelvasan. (Dock utbytbart)
  • Låsning dämpare
  • Styvheten
  • Rolig, lätthanterlig
  • Priset

Specifikation:
Gaffel: RockShox RS-1
Bakdämpare: RockShox Monarch XX
Styrlager: Cane Creek 40
Växelgrupp: Sram XX One
Bromsar: Sram XX
Hjulset: DT Swiss SPLINE SL XR1491
Däck: Continental X-King 2,2 RaceSport
Styre: Canyon H20 CF Flatbar
Styrstam: Canyon V14
Handtag: Ergon GA-1
Sadel: Ergon SM30 EVO
Sadelstolpe: Ritchey Flexlogic Carbon
Vikt: 10,3 kg exkl. pedaler enl. Canyon.
Testexemplaret (mediumram) vägde 10,8 kg inkl. pedaler (ca 350 gram).

Ca pris: 46 800.-


Klicka för att se större bild


Klicka för att se större bild


Klicka för att se större bild

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *