På måndag startar U6 CycleTour – 35:e 6-dagars i Tidaholm


– [no link]

TIDAHOLM ::: Snart rullar den 35:e upplagan av det bejublade och prisade 6-dagarsloppet i Tidaholm. U6 CycleTour startade som Hökensås Ungdoms 6-dagars för 34 år sedan och är en av de mest internationella cykelarrangemangen i landet. I år lockas deltagare från elva olika länder och tävlingen har det näst högsta antalet anmälda deltagare någonsin.

Elva olika klasser tävlar i U6 Cycle Tour. De allra yngsta kör tre etapper i klassen Comming Bikers. Eliklassen lockar flest anmälda, 109 stycken, däribland proffsåkare från Sverige, Norge och Danmark. Förutom cyklister från de nordiska länder finns även elitåkare från Belgien med i fältet.

Spektakulärt i årets elitfält är att den danska världstjärnan Trine Schmidt (Garmin-Cervélo) kommer till start tillsammans med herrarna. Bland svenska toppåkare märks bl.a. Alexander Wetterhall som tävlar för det brittiska continentalteamet Endura Racing.

Totalt sett i tävlingen finns cyklister även från som Ukraina, Frankrike, Holland, Lettland, Tyskland och Mexico. 684 cyklister har till dags dato anmält sig och det är den näst högsta siffran föranmälda cyklister i tävlingens historia.

Thomas Rehn är den som centralt håller i trådarna för hela arrangemanget. Han berättar för Cyclesport.se’s reporter att det är tydligt att det blir fler cyklister i ungdomsklasserna. Han tycker naturligtvis att det är kul att elitklassens startfält gör tävlingen till en av de störst cykelloppen i landet under årets säsong, mätt i antalet startande, men är tydlig med att fokus ligger på ungdomsklasserna.

Team U6 är klassen för 15-16-åringar som tävlar i lag. Årets startfält består av 17 6-mannalag. Det är en ökning med 5 lag jämfört med i fjol.

Att cykelsporten har ett enormt uppsving i norge märks också i deltagarlistorna. De norska klubbarna står för en mycket stor andel av det total antalet startande.

Bakom arrangemanget finns Cykelklubben U6 med en mycket erfaren och trogen stab av funktionärer. Det är dess ideellt arbetande krafter som får arrangemanget att fungera från år till år.
– En veckas cykeltävling är en stor logistisk apparat, berättar Thomas Rehn. -Allt som man planerat skall helst fungera utan störningar, därutöver kommer en massa saker som man inte kunnat förutse eller planera för. Det är erfarenheten i organisationen som gör att vi löser de flesta saker som uppstår utan onödigt dröjsmål.

Årets upplaga av tävlingen liknar till stor del fjolårets. Etapperna har start och mål på samma platser och körs i samma ordning med i stort sett samma distanser. Det finns en tanke bakom detta från organisationen.

– Vi vill ha kontinuitet av flera orsaker, en av de viktigaste är att ha förståelse från omgivning, dvs. de boende intill tävlingsbanorna. Om etapperna körs på samma plats samma dagar så vet de som bor där vilka dagar på året som deras vardag påverkas av tävlingarna och det gör att vi ökar medvetenheten och förstelsen för det vi genomför. Med boende som vet vad tävlingarna går ut på så ökar också säkerheten, vilket är ett av de viktigaste målen med planeringen av banorna.

Inför fjolårets tävling ökades distanserna i framförallt elitklassen. Någon ytterligare ökning blir det inte i år. Det blir en prolog, tre linjelopp, ett kriterium och ett avslutande tempolopp under kommande vecka. En cykelfest i Västergötland som visar upp sporten på ett fantastisk sätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *