Läs mer om Veronica på www.cyklist.com
VARBERG ::: Redan om två månader säsongsdebuterar halländskan Veronica Andreasson. Hon inleder då sin tionde säsong som professionell cyklist. Precis som i fjol är det ASO-tävlingen Tour of Qatar som öppnar säsongen, både för henna och för hela den internationella damcykelkalendern. Veronica har valt att stanna kvar i belgiska Lotto Ladies Team och i en intervju med Cyclesport.se berättar hon varför hon trivs så bra i laget.
Redan den 2:a februari, om mindre än två månader så står Veronica på startlinjen för att inleda cykelsäsongen 2011. När Tour of Qatar rullar igång blir det starten på den andra säsongen i det belgiska Lotto Ladies Team för den 29-åriga halländskan.
-Vi är väldigt bra grupp i Lotto Ladies Team. Det är tyvärr vanligt att det är mycket tjafs och skitkonflikter inom damcyklingen. Så har vi det inte i vårt lag och det trivs jag med, berättar Veronica för Cyclesport.se
Sandlådenivå bland dom sin styr i lagen och konflikter som förstoras upp i stället för att lösas är inget ovanligt inom damcyklingen beskriver Veronica. Hon är med sina nio säsonger som proffs den av de nu aktiva svenskorna som varit längst på damtouren. Hon började sin bana i det holländska Team Powerplate Bik säsongen 2002.
– Visst väljer även jag att inte vara bästis med alla,
men vi gör alla vårt jobb som ett lag när vi är ute på race. Jag brukar dela rum med Liz (Hatch) när vi kör samma race. Vi har samma dygnsrytm och det blir mycket tjejsnack.

Lotto Ladies Team är sponsrade av den japanska biltillverkaren Honda. Här är Veronica modell på en av deras reklambilder.
2005 skrev hon kontrakt med italienska Team Bianchi-Aliverti. 2006 byter hon till Team Safi Pasta Zara Manhattan, även det med bas i Italien.
2007 blev en ödesdiger säsong. Veronica återfanns i det mycket välstrukturerade Schweiziska proffsteamet Bigla. Säsongen gick bra och flera fina resultat noterade. Den 27:e juni, strax före klockan ett, tog hon sin cykel och rullade ut på vägen, på väg mot starten av Svenska Mästerskapens tempolopp i Uppsala. I en korsning blir hon rammad av en bilist. Hon blir allvarligt skadad och förs till sjukhus för intensivvård. Hela cykelsverige höll andan och följde rapporterna om hennes tillstånd. I tre dagar låg hon medvetslös på sjukhuset.
Veronica tog sig igenom den tragiska olyckan med en enastående återhämtningsförmåga. Redan säsongen efter olyckan fanns hon åter i proffsklungan. Bigla Cycling Team behöll svenskan i laget och gav på så sätt henne en unik chans att behålla sin karriär.
– Jag är fortfarande långt ifrån den nivå jag hade innan olyckan 2007. Jag har gjort en stabil säsong 2010. Jag brukar vinna något race varje år, men så blev det inte det här året. I år har jag kunnat vara en bättre hjälpryttare och hjälpa till på slutet då det ger något. Mitt mål är
inte att prestera själv, jag hjälper gladeligen fram andra cyklister till framgång. En seger är ändå alltid en seger, så hoppas på att iallafall kunna vinna minst ett race 2011!
Damcykel är dock ingen sport som genererar några stora inkomster. Veronica berättar om det var rikedom som hon jagade med sin cykling så hade hon lagt av för länge sedan. Damproffsen kör för ”fikapengar” och många av åkarna är förvånansvärt nöjda med det.
-Det är det som är problemet i
sporten, varför leta sponsorer när alla så nöjd tävlar för
fikapengar?. Jag skall kanske inget säga, jag fortsätter själv att tävla under tråkiga ekonomiska förhållanden. Framöver kan det komma att bli annorlunda, jag och Liz har lite projekt igång, vid
sidan av cykel som jag hoppas kunna berätta mer om så snart allt är
klart, avslutar Veronica.