PRESSMEDDELANDE FRÅN VÄTTERNRUNDAN:
I år blir det premiär för Vätternrundans nya bansträckning. Ändringen vid norra Vättern gör loppet mycket säkrare – och ungefär en och en halv mil längre.
– Det är mycket färre bilar på den här nya delen av banan. Sen blir det en bonus för cyklisterna att sträckan är väldigt vacker, säger Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan.
Vätternrundan har en längre tid tittat på förändringar av banan, framför allt vid norra Vättern in mot Motala. Det är en trång del av banan med mycket trafik.
– Vi har gjort en hel del mätningar för att kartlägga var det finns områden på banan som kan kännas otrygga och var det skett flest olyckor. Det var sträckan, på riksväg 50, från Hammarsundet in till Motala som flest cyklister har tyckt att trafiksituationen varit jobbigast, säger Oskar Sundblad.
Vätternrundan tog tillsammans med Trafikverket fram den nya bansträckningen som skulle ha haft premiär 2020. När fjolårets arrangemang ställdes in blir det istället 3-4 september 2021 som cyklisterna för första gången får köra in i Askersund och därefter mot målet i Motala via Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård.
– Vi tog fram den nya sträckningen för att den är säkrast, den totala trafiken är mindre än en tiondel jämfört med hårt trafikerade riksväg 50.
– Mellan Godegård och Zinkgruvan är det enkelriktat i riktningen från Zinkgruvan till Godegård, vägen är dessutom avstängd för obehörig trafik. Vi uppmanar alla att undvika hela sträckan i den mån det är möjligt och lastbilstrafiken till Zinkgruvan är planerad till andra dagar för ytterligare minska trafikmängden under Vätternrundan.
Oskar Sundblad har själv cyklat den nya sträckan flera gånger. Han hyllar den vackra miljön som möter deltagarna med allt från serpentinsvängar till rejäla stigningar.
– Det är en sjukt fin sträckning som är väldigt rolig att uppleva från sadeln och alla får nu möjligheten att se den mysiga orten Askersund. Det är riktigt coolt!
Den omtalade Brattebrobacken är borta – men Dalbybackarna upp mot Zinkgruvan kan mycket väl bli en ny snackis bland deltagarna.
– Det kommer säkert att bli lite utmanande efter 26 mil i sadeln. Dalbybackarna bjuder på 3,8 kilometers stigning i öppet och fint landskap. Det ska bli roligt att se vad deltagarna säger om det i mål, säger Oskar Sundblad.
Han hintar också om att det kan gå riktigt fort på slutet, för de som vill cykla snabbt.
– Mellan Godegård och Nykyrka är det nästan raka spåret på helt slät asfalt. Det känns nästan som att det lutar neråt.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.