– ::: Cykelmärket Canyon fortsätter att finns med i cykelsportens högsta division, WorldTour. Det är cyklisterna i Katusha som gränslar de tyska cyklarna. Senast i helgen kunde vi se Alexander Kristoff vinna Milan – San Remo på en Canyon. Talk of Bike har testat modellen Ultimate CF SLX med elektroniska Di2 från Shimano.
Canyon har de senaste åren försett det framgångsrika Katushastallet med Joaquim Rodriguez i spetsen med cyklar. I år har deras sponsoråtaganden ökat då även spanska Movistar kommer att åka på de tyska postordercyklarna.
Modellen vi har testat heter Ultimate CF SLX 7.0 Di2 och har samma ram som kommer att användas av nyss nämnda lag, det enda som skiljer testcykeln från deras är övriga komponenter.
Färgsättningen på ram och cykel är som oftast med Canyon stram men snygg och med vitt, rött och svart är det svårt att misslyckas
Just ramen väger endast 790 gram och är förberedd för att endast fungera med elektroniska växlar. Tidigare satt batteripaketet på utsidan av ramen men är numera dolt inuti underröret vilket både ger ett renare intryck samt mindre risk för skada, hur det är med servicevänligheten låter vi vara osagt då vi inte upplevde några problem under testperioden.
Vevlagerhuset är minst sagt överdimensionerat och bidrar till en styvhet som inte våra ben kunde överträffa iallafall, nästan lite förvånade faktiskt med tanke på den låga vikten.
Nu är det ju inte bara styvheten som är viktig utan också komforten och då för framförallt proffsen som sitter på cykeln uppåt sju timmar under vissa lopp. Förra generationens CF SLX fick en del feedback på att den var för okomfortabel och styv men den nya modellen har märkbart bättre komfort , mycket tack vare bakgaffelstagens utformning och materialuppbyggnad.
Komforten får också hjälp av de lite bredare däcken på 25 mm samt Canyon´s VCLS stolpe, lite konstigt då att de valt att montera en så pass tunn styrlinda som inte alls är så komfortabel, billigt att byta dock.
Väl på vägen känns cykeln lätthanterlig och man kan snabbt ändra riktning utan att för den delen känns allt för nervös eller ha för mycket ”racing” i sin geometri.
Växelgruppen (Shimano Ultegra Di2), fungerar precis så man vill, mjuka växlingar, självjusterande och utan kedjeskrap. Svårt att gå tillbaka till en vajerstyrt när man väl fått smaka på elektroniskt.
Hjulen känns styva och väldigt starka och räcker långt men är man lite petig så är dom lite tunga och inte superaero i sällskap med den fina ramen.
Också övriga komponenter sköter sig klanderfritt även om sadeln (Fizik Antares) inte kom överens helt med vår bakdel.
Sammanfattning:
Söker du en lätt och modern cykel som duger åt proffsen är detta ett bra val, köp till ett par lättare hjul och du är redo för Tour de France. Med all sannolikhet är det du som är begränsningen om du parar ihop dig med denna cykel.
Utrustning:
Ram: Canyon Ultimate CF SLX
Gaffel: Canyon OneOneFour SLX
Styrlager: Acros Ai-70 Fiber
Bakväxel: Shimano Ultegra Di2 11s
Framväxel: Shimano Ultegra Di2
Växel/bromsreglage: Shimano Ultegra Di2 11s
Bromsar: Shimano Ultegra 6800
Vevparti: Shimano Ultegra 6800
Kassett: Shimano Ultegra 6800 11s
Hjul: Mavic Ksyrium Elite S WTS
Däck: Mavic Yksion Pro
Styre: Ritchey WCS Evo Curve
Styrstam: Ritchey WCS 4-axis
Sadelstolpe: Canyon VCLS
Sadel: Fizik Antares
Pedaler: Ingår ej
Vikt: 6,85 kg exkl. pedaler enligt Canyon
Pris: ca 31600.-