Trek Sweden – prisad cykeldistributör redan första året


Kaj Westman, VD för Trek Sweden, tillsammans med den fulldämpade versionen av 2012-års Vasalopppscykel. – [no link]

HALMSTAD ::: För ungefär ett år sedan öppnade den amerikanska cykeltillverkaren Trek sitt eget dotterbolag i Sverige. Kaj Westman fick uppdraget att starta upp företaget. När tidningen sportfack utsåg företaget till Årets Cykelleverantör efter mindre än ett år var det tydligt att företaget jobbade i rätt riktining. Cyclesport.se har hälsat på hos Trek Sweden i Halmstad ett år efter starten.

Det är ganska precis ett år sedan vi var på besök i Trek Swedens lokaler första gången. Då hade företaget precis flyttat in och alla saker fanns ännu inte på plats. VD´n Kaj Westman berätta hur man skulle jobba och vi imponerades både över tydligheten och enkelheten i hans sätt att resonera kring arbetet med återförsäljare och produkter.

Det har gått ett år sedan företaget gjorde entré på marknaden och det är tydligt att det är fler än Cyclesport.se´s reporter som imponerats. Tidningen Sportfack utsåg företaget till Årets Leverantör 2012 inom området cykel.

-Vi hade inte räknat med att få en så snabb respons och förståelse för vårt sätt att arbeta. Vi är väldigt glada över att få den här utmärkelsen men det betyder samtidigt inte att vi stannar vid detta, berättar Kaj Westman.

Trek Sweden befinner sig fortfarande i en uppstartsfas. Under årets som gått har man jobbat mycket med att vara lyhörda mot marknaden. Ett tydligt exempel på detta är lanseringen av de skandinaviska standardcyklarna.



Marcus Johansson, markandsföringsansvarig på Trek Sweden

-Vi fick besök av en ingenjör och en designer från Trek´s huvudkontor i USA. Under en lång period reste de runt i Sverige, Norge och Danmarks största städer bara för att få en bild av vad folk vill ha ut av den cykel man använder för pendling och ärenden i vardagen, berättar Marcus Johansson som jobbar med marknadsföring på företaget.

Resultatet av detta arbete blev tre specialutformade Trek-cyklar som passande nog har döpts till Stockholm, Oslo och Copenhagen. Varje cykel har en tydlig nationell särart och är gedigt byggda för att klara ett långt liv som personlig arbetshäst i vardagen.



Stockholm med en tydlig ´svensk´ utforming är en av årets nyheter i sortimentet.

På Trek Sweden är man tydliga med vad man vill när det gäller försäljningen av cyklarna:
– När man köper en Trek så skall man samtidigt få en personlig kontakt med en kunnig och hängiven cykelhandlare som vet allt om din cykel. Vi jobbar nära återförsäljarna och ger stöd och råd i allt som kan göra deras företag till stabila och trygga aktörer på marknaden. Varje återförsäljare är en investering i framtiden för Trek, beskriver Kaj.

Man kan inte köpa sin Trek via en internetbutik. Det ligger inte i linje med det sätt som företaget vill jobba. Den personliga kontakten och expertisen som kunderna möter i butikerna har ett stort mervärde för kunden och det vill man gärna förmedla till alla intressenter.



En del av lokalerna används tillfälligt som extra utställningsyta under vårt besök.

Lokalerna i Halmstad är fyllda med en utökad cykelutställning vid tidpunkten för vårt besök. Under september månad kommer handlare från Sverige och Finaland för att se på nyheter och prata både affärer och cykel rent allmänt med både personal och andra gäster.



Bontrager är varumärket för tillbehör, kläder, skor och hjälmar inom Trek-koncernen.

I sortimentet finns cyklar av alla slag, tillbehör, kläder, skor, hjälmar m.m. I en del av den permanenta utställningen visas butikslösningar. Trek erbjuder även matchande butiksinredning som kan användas både för de egna märkena och för artiklar från andra leverantörer.

-Tanken är att vi skall kunna hjälpa våra återförsäljare att få en snygg och matchande inredning där man kan visa upp alla sina produkter på ett bra och tydligt sätt. Vi vet att butikerna och kunderna vill att det skall finnas ett varierat sortiment från flera leverantörer och därför har vi valt att sätta ihop ett koncept som kan användas för många typer av produkter, berättar Johansson.



Det är ett företag med självförtroende och målsättning som vi gästat i Halmstad. Kaj och hans besättning kavlar nu upp ärmarna för att möta ännu en säsong med ett starkt sortiment och en tydlig strategi.

Vi har samlat ett stort antal bilder från utställningen i Halmstad. om några dagar kommer ett bildreportage med flera nyheter från Trek och Bontrager.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *