MOTALA ::: Om man ställer samtliga anmälda till Vätternrundan, ca 22.700 cyklister, på ett led efter varandra. Då bildas en kö av cyklister som blir ca 5 mil lång. Vätternrundan är 30 mil där cyklister och bilar skall samsas om en vägbredd som emellanåt är skrämmande smal. Eva-Lena Frick och förre rikspolischefen Björn Eriksson är två av flera som jobbar hårt för att få till ett beslut om att göra vägarna bilfria för kommande rundor.
Eva-Lena Frick, VD för Vätternrundan, och Björn Eriksson jobbar för att göra Vätternrundan bilfri
I fjol lanserade Vätternrundan begreppet och kampanjen ”30 bilfria mil”. Arbetet går ut på att ta bort biltrafiken från Vätternrundans vägar under arangemangstiden. Björn Eriksson, tidigare rikspolischef, tidgare ordförande i Skidförbundet och tidigare landshövding i Östergötland, har engagerat sig i frågan. Under fredagens presskonferens i Motala berättade han hur arbetet fortskrider.
Breda vägrener tar bort en del av av riskerna för vättern-cyklisterna i trafiken, som här på infarten mot Motala.
-Arbetet går framåt, berättar Björn som varit i kontakt med chefer på trafikverket, riksdagsmän och flera andra myndighetspersoner och intressenter. – Man kan säga att ju högre upp i organisationerna man kommer ju mer positiva är de man pratar med.
Björn har i sitt arbete fått fram att det inte finns juridiska hinder för att kunna göra en avstängning av vägarna just den här dagen. Han berättar att trafikmätningar för den aktuella tidpunkten kommer att göras under årets runda.
Tunga fordon, smala vägar och många cyklister är inte en optimal trafiklösning.
Just nu projekterar man för att redan nästa år, 2012, kunna stänga av delar av vägarna.
-Vi hoppas på att kunna ha 12-15 mil avstängda. Det handlar då om både vägar på Östgöta- och Västgötasidan, fortsätter Björn.
Något beslut finns ännu inte. Pressansvarig på Vätternrundan, Jessica Hallros, säger att det är ett stort arbete som ligger framför dem nu under hösten och att man kämpar så hårt man kan för att få fram ett så bra beslut som möjligt.
Både cyklister och bilar måste samsas om omkörningsmöjligheterna där vägarna är trånga.
Det är ett stort arbete att stänga av 30 mil väg men från Vätternrundans håll försäkrar man att det inte kommer att innebära att boende utmed vägen blir instängda.
– Det handlar om att öka säkerheten, inte att vara omöjlig mot folk, säger Björn. -Det finns gott om exempel på andra håll i världen som visar att man kan göra, så vi har flera att lära av.
Den här bilden vias ett husvagnsekipage och två långtradare som just passerar en klunga med ca 20 cyklister (innanför lastbilarna) samtidigt som dom får mötande trafik.
Vätternrundan utan bilar gynnar alla, både bilister och cyklister. Man skall inte vara för snabb att döma dom som, trots skyltning och uppmaningar, ger sig ut på dessa vägar. Fler vet inte om några andra alternativ. Det finns ingen skyltning om alternativa vägar att välja för den som vill och många av bilisterna är inte heller från trakten och kör därför sin bil efter den väg som GPS’n eller kartan anser vara bäst.
Det är dock klart att det finns risker och att man från Vätternrundans organisation har vidtagit åtgärder genom årens lopp för att minimera dessa. Cykelbelysning, reflexer, hjälm är några saker som skyddar individen. 6-timmarsregeln är en annan. Den innebär att man inte får sätta sig bakom ratten på sin bil förrän tidigast sex timmar efter målgång, allt för att undvika upprepningar av tragiska olyckor och tillbud som varit.
Stora klungor är en del av cykelåkningen på Vätternrundan, men det fungerar dåligt tillsammans med biltrafiken.
För er som vil stödja Vätternrundans arbete för 30 bilfria mil, besök och gilla Facebooksida 30 Bilfria mil eller Vätternrundans hemsida för mer information.
Gångtrafikanterna till höger och cyklisterna till vänster delar vägytan med ett intensivt trafikflöde den här enda dagen på året.