Herrtäten i ett halvhandtillverkat sandhinder från LiTE Components Prestige Cross i Falun den 24:e oktober. Foto: Henrik Öijer
FALUN ::: Den internationella cykelunionen (UCI) har beslutat om nya regler för diciplinen cykelcross. den ny reglerna kan komma att påverka både körstil och säkerhet. Cyclesport.se tog kontakt med den stora eldsjälen bakom cykelcross i Sverige, grundaren till den svenska CX-Cupen, Henrik Öijer för att få klarhet i vad de nya reglerna innebär:
– Vi läser på din eminenta blogg (klicka och läs) att den internationella cykelunionen (UCI) gör betydande regeländringar vad gäller cyclocross framöver. Det handlar om både ändringar vad gäller cykelns- och banornas utformning. Vilka förändringar handlar det om?
När det gäller cykeln så gör UCI en väldigt oväntad manöver och kommer från och med 1:a juli denna sommar att tillåta skivbroms på CX-cyklar. Visst, cantileverbromsar är inte speciellt roliga. Men den yppersta eliten har, vad jag vet, inte haft några skivbromskrav. Det ska bli intressant att se hur många som redan i höst kommer tävla med skivbroms. Och hur många cykeltillverkare som hinner få fram toppmodeller med skivbromsfästen på så här kort tid… Efter att i ett par år hört rykten om hydrauliska skivbromsar för STI-reglage kanske tillverkarna lägger lite energi där nu. Skivbromsar är relativt lätta att meka och har överlägsen bromsförmåga jämfört med cantibromsarna som mest anses som fartdämpare. Sand och lera ger dock ingen skönsång från bromsskivorna.
UCI väljer också att minska den högsta tillåtna däcksbredden från 35 till 33 millimeter vilket också förvånar mig. Jag ser ingen mening med den begränsningen mer än att göra det lite knöligare för cyklister och däcktillverkare.
När det kommer till tävlingsbanan så är det hindren som får ganska stora förändringar. Handbyggda plankhinder som tidigare skulle vara 40 cm höga ska nu vara max 40 cm höga och avståndet mellan dessa två (för det är alltid två) ändras från att det skall vara fyra meter till att man får ha hindren med fyra till sex meters mellanrum. Tillverkade sandhinder tillåts också igen efter att tillfälligt ha varit förbjudna.
Lagning kommer också tillåtas. Dock med begränsningarna att det måste vara 20 grader eller varmare och ingen langning får ske under tävlingens första två och sista två varv. I Sverige har dock kommissarierna godkänt langing under alla år i CX-Cupen även om det varit debatt vid någon tävling.
– Kommer vi att få se effekten av de här förändringarna reda i höstens CX-cup?
Det kan jag inte riktigt svara på. De nya reglerna är bara antagna av UCI än, den svenska Kommissariekommittén måste nu se över det svenska reglementet och justera våra svenska regler. När det blir gjort och när reglerna kommer att gälla för svenska tävlingar vet jag inte. Då nationella mästerskap är internationella tävlingar så kanske vi får se traditionella CX-cyklar och hinder i CX-Cupen och cyklar med skivbroms och max 33 mm däck under svenska mästerskapen.
– Kommer CX-cupen att verka för att tävlingsarrangörern utformar sina banor annorlunda utifrån de nya reglerna?
Banorna i sig behöver inte ändras. Det blir kanske lite nytänkande när det gäller hinder och förhoppningsvis några stora lass med sand.
– Hur tror du att cykelåkningen komer att förändras som en effekta av de nya reglerna?
Om arrangörerna väljer att göra lite lägre hinder med större avstånd så kommer givetvis fler cyklister att försöka bunny-hoppa över dessa utan att kliva av cykeln och springa, som man annars gör. Det ger kanske publiken anledning att jubla men ger inga varma cyklistfötter som annars löpningen brukar hjälpa till med. Med bättre bromsar kan man bromsa mycket senare. En effekt av detta kan kanske bli mer Formel 1-liknande omkörningar med hårda inbromsningar inför svängarna. Lite mer kamp i alla inbromsningsmoment helt enkelt.
– Hur ser höstens tävlingsprogram ut för Cyclocross?
Jag har sett ett preliminärt tävlingsprogam, men låter projektgruppen CX Sverige avslöja det när allt är klappat och klart. Helt klart är dock att vi i Falu CK arrangerar crosstävling den 16:e oktober. Varmt välkomna till våra snabba och väldigt publikvänliga banor!