VENEDIG, ITALIEN ::: Idag rullar tävlingen igång. Det 92:a Giro d’Italia. Tävlingen firar 100-årsjubileum i år och fokuseringen på loppet är större än någonsin. Idag kollar vi lite närmare på årets bansträckning fram till första vilodagen.

Första veckans etapper avslutas på söndag i Milano
Idag startar det tre veckor långa etapploppet på ön Lido di Venzia i Venedig. Den första etappen är ett lagtempo med samtliga nio åkare i laget. Det speciella med det här lagtempot är att det körs nästintill helt i statsmiljö. Det är 20 kurvor på den två mil långa banan som f.ö. är platt som en strykbräda.
Etapp två och tre är, trots sin geografiska placering, etapper för spurtare. Trots att andra etappens målgång ligger i Trieste, en stad som är omgiven av havet på ena sidan och massiva ber på andra sidan, så har man lyckats att hitta en platt väg in där man förmodligen kommer att få se en samlad klunga med alla tävlingens spurtkanoner i topp. Etappen är 156 km lång.
Tredje etappen är knappt 20 mil och snirklar sig på gränsen mellan slättlandet och Dolomiterna med målgång i Valdobbiadene.
På tisdag rullar etapp fyra in mot dom södra Alperna, Dolomiterna. Redan här kommer den första bergsetappen. Från Padova på Poslätten upp till San Martino di Costrozza, 162 km med två rejäla klättringar. Toppen på Croce d’Aune nås efter tolv mil. !0 kilometer senare börjar den tre mil långa stigningen upp mot målet.
Onsdag, etapp 5, ytterligare en dag med mål på toppen av ett berg. Bansträckningen från gårdagens mål till Alpe di Siusi är 12,5 mil med en banprofil som liknar en skateboardramp. Etappen inleds således med en utförskörning på 6,5 mil och avslutas med en 2,5 mil lång stigning.
Den tredje dagen i bergen tar cyklisterna utanför Italiens gränser. Etapp sex har sin målgång i den Österrikiska staden Mayrhofen. Det är en speciell etapp, inte bara för att cyklisterna tar sig igenom den 1,5 mil långa Felbertauern Tunneln utan även för att det kan bli en etapp med någon av spurtkanonerna som segrare. Bergen är inte tillräckligt höga för att bergsspecialisterna skall ta kommandot helt men inte heller små nog för att hela klungan skall vara med hem, spännande.
En halv dag i Österrike, en halvdag i Schweiz och målgång i Italien är vad som väntar på fredag då den sjunde etappen körs. Efter starten i Innsbruck tar sig cyklisterna långsamt uppför under dom 21 första milen. Det här är en etapp där i stort sett vem som helst kan vinna. Klättrarna kommer att följa sin planering för att vara i bästa form under den avslutande veckan och det lag som sitter med ledartröjan kommer att bevaka sin ledning så att samlar fler rosa tröjor under helgen. Det är inte en allt för djärv gissning att vi får se en stor klungspurt in mot målet i Chiavenna.
Den näst sista etappen innan vilodagen tar oss från Morbegno till Bergamo. Etapp åtta är 209 km. Sträckningen går i Comosjöns dalgångar och längs bergskanten norr om Bergamo. Två bergspris passeras på vägen men precis som vid föregående etapp så är det mycket sannolikt att det blir en klungspurt. Avslutningen in mot Bergamo är nerför och platt, en bra sträcka både för att hämta in utbrytargrupper och för att samla ihop laget till en ordentlig spurt.
Den första vecka får en storslagen avslutning. Girots hjärta, finalens givna skådeplats – Milano, bjuder på kriterium runt på en varvbana i staden. Girots organisation har valt att hedra 100-års jubileet genom att överge Milano och lägga slutmålet i Rom. Flytten är kul tycker vissa, ett svek mot staden Milano tycker andra som anser att det är lika intressant som om Vätternrundan tillfälligt flyttades till Stockholm när det var dags för jubileeum. Hur det än är med åsikterna så kommer det att bli en spektakulär fest i staden. Den knappt 16km långa rundan i staden centrum skall avverkas 10 gånger efter ett halvt inledande varv. Totalt är etappen 165 km.