Likt The Riddle (Gåtan) i Batman rullar cyklisterna i Unibet.com runt på de franska vägarna. Här vinner Jeremy Hunt den franska klassikern GP la Marseillaise. Foto: Unibet Cycling Team
GHENT, BELGIEN ::: En fransk lag från 1836 är vad som sätter käppar i hjulen för det Unibet.com’s ProTour team. Det svenska laget har i de franska tävlingarna varit anmälda som Equipe de Suède (Laget från Sverige). Men reglerna tolkas inte lika för alla.
Enligt en gammal fransk lag så får det inte förekomma reklam för spel och lotterier i nationen. Samma lag har gällt sedan 1836. Den har inte nekat t.ex. svenska fotbollslandslaget att göra reklam för Svenska Spel. Den hindrar inte de statliga spelbolagen i Frankrike och Belgien, Francaise des Jeux och Lotto att skylta med sin namn i cykelsammanhang. Än mer anmärkningsvärt är att den ifjol inte heller hindrade Unibet.com eller continentalteamet Unibet.com/Davo.

Nu efterlyser ledningen för Unibet.com en likhet inför lagen.
-Det här liksom så många andra saker inom cykelsporten behöver vi prata med våra advokater om, säger Jacques Hanegraaf till nyhetsbyrån AFP. Det är synd för vi behöver verkligen våra titelsponsorer. Vårt lag blir diskriminerat!
Det man kan fråga sig är vilka det är som styr regleringen egentligen. Känt är att den franska staten har stora intressen via Francaise des Jeux i den Franska spelmarknaden. Man är då naturligtvis inte intresserade av släppa in gränsöverskridande internetspelbolag på sin marknad.
Amatörkonspiratörer har sedan länge sett mönstret i att Unibet.com nekas start i olika etapplopp. De stora etapploppen tog sig snabbt rätten att bara bjuda in 18 av de 20 ProTourlagen då det stod klart att Unibet.com sannolikt skulle tilldelas den sista licensen.
Frågan är nu vad som är mest värt i marknadsföringssyfte. Omskrivningarna om laget tack vare att de nekas bära sin sponsors namn eller det faktum att de borde ha gjort reklam för sin sponsor.

I Sverige finns likande lagar som i Frankrike. Likväl ser vi dagligen annonser från olika spelboalg i dagspress. Att svenska Cykelförbundet nu förbereder ett sponsoravtal med speljätten Unibet.com torde röra om en del i grytan även här hemma eftersom det finns speciella regler inom Riksidrottsförbundet som nekar anslutna föreningar och förbund att göra reklam för andra spelbolag än den svenska statens. Fortsättning lär följa.