KOMMANDE EVENT:
SVENSKA PROFFS:
UCI Women´s Team:

Damer i
utländska lag:


Emilia Fahlin
Emma Johansson
Sara Mustonen Lichan
Alexandra Nessmar
Hanna Nilsson
Sara Penton
UCI WorldTeam:
Tobias Ludvigsson
UCI ProContinental:
UCI Continental:

Team TreBerg-Bianchi

Ludvig Bengtsson
Marcus Fåglum-Karlsson
Niklas Gustavsson
Pontus Kastemyr
Richard Larsen
Isac Lundgren
Kim Magnusson
Erik Sandersson
Alexander Wetterhall


Herrar i
utländska lag:


Hampus Anderberg
Filip Bengtsson
Lucas Eriksson
Gustav Höög
Philip Lindau
Fredrik Ludvigsson
Jesper Olsson

UCI MTB:

Serneke-Allebike
MTB Team

Emil Lindgren
Michael Olsson
Dennis Wahlqvist


Svenskar i utländska UCI-team

Alexandra Engen
Sven Kilander
Jenny Rissveds
Prylar/F��retag

26 vs. 29 - Merida Teamet testar på SM-banan i Göteborg

2011-11-21/GÖTEBORG
29" MTB blir mer och mer populärt. Vissa hävdar att de större hjulstorleken bara lämpar sig för långlopp medan andra redan använder den på de mer tekniska XC-tävlingarna. De två Merida-cyklisterna Mathias Karlsson och Håkan Löfström har tagit med de båda cyklarna på ett test på nästa års SM-bana i Slottskogen, Göteborg.


Mathias Karlsson (t.v.) med O-nine Team och Håkan Löfström med Big-nine.

Just nu ligger banan för 2012-års Svenska Mästerskap på MTB täckt av bruna höstlöv. Bristen på snö och gör ändå att det fortfarande går att köra cykel på kullarna runt Slottskogsvallen. I torsdags kördes ett speciellt pass på tävlingsbanan.

De båda Merida-åkarna Mathias Karlsson och Håkan Löfström bestämde sig för att göra en ordentlig jämförelse. Cyclesport.se fick möjlighet att vara med när de två cyklisterna ställde sina teamcyklar mot varandra: 26" O-nine Team mot 29" Big-nine.

Utmanaren Merida Big-nine (t.v.) med sina 29"-hjul skall mäta sina egenskaper mot den mer traditionella 26"-cykeln Merida O-nine.

Det har gjorts många tester i olika medier av 29"-cyklar. Många gånger har man kommit fram till att hu mer teknisk en körning i skogen är ju större fördel har den som kör med lite mindre hjul. Merida har jobbat hårt på att försöka hitta en mix som ger de större hjulens fördel vad gäller framkomlighet och samtidigt har samma lätthanterliga egenskaper som den mindre hjulstorleken.


3", ca 7,5 cm skiljer i diameter på de båda hjulen. Cyklarna får olika egenskaper - men kan man få det bästa av bådas?

- Testet som Mathias och jag gjorde i Slottsskogen gav mig positiva svar på de flesta funderingar som jag haft kring 29". Vi körde båda hojjarna i alla typer av terräng för att se och känna så många skillnader som möjligt, berättar Håkan Löfström.


Det visar sig att det handlar både om hur man tänker kring sittposition, styrets placering i förhållande till framnavet och slaglängden på dämpningen. Det är flera saker som kan, och behöver justeras för att ta fram det bästa ur de större hjulen. Gamla principer kring hur 26"-cyklarna ställs in för en cyklist kan inte rakt av överföras på en 29"-cykel konstaterar vi efter att Håkan givit oss en teknisk uppdatering.

- Både Mathias och jag var mycket positivt överraskade idag med den nya 29"aren. Framhjulet höll ett rakare och stabilare spår som gjorde att vi klättrade mycket bättre med den, fortsätter Håkan.

Merida har jobbat mycket med geometrin på den nya Big-Nine. Man har bland annat byggt framgaffelvinkeln så att styret hamnar längre fram i förhållande till hjulcentrum. Det gör cykeln enklare att hantera och med det större hjulet så tillåts en brantare gaffelvinkel eftersom det inte blir samam typ av brytande stötar i gaffeln som med ett mindre hjul.


- Den nya geometrin gör att man blir mer avslappnad utför. Man får känslan av att sitta lite högre när men har framhjulet mer under sig, kommenterar Håkan.

- En stor nyhet på 29an är att framgaffelns lockout går att justera i tre lägen vilket bidrog till några av fördelarna. I klättringarna klickar man i lockout läge 2 och gaffeln sjunker ihop till ungefär hälften, det gör att cykeln hamnar på samma höjd som 26an. I läge 3 låses den fullt ut.

När det sedan bär iväg utför klickar man i läge 1 som gör att gaffeln kan utnyttja sin fulla kapacitet. Då hamnar man 4-5cm högre fram än på 26an och får en säkrare och bättre position vid branta utförs-passager, fortsätter han.


- De stora 29"-hjulen gjorde att cykeln liksom dansade ovanpå alla ojämnheter istället för att hela tiden stutsa ner i groparna som det gör med 26an.

Eftersom anläggningsytan mellan däck och underlag är något större på 29"-hjulen har cyklisterna kunnat utnyttja möjligheten att köra med slätare däck som rullar lättare. Behovet av grovt mönster för fäste minskar när en större del däcket har kontakt med marken.


Håkan och Mathias är överens om att Merida lyckats bygga en cykel med större hjul som uppför sig mycket likt en 26"are.

- Big-nine är en cykel som inte känns trög och seg, utan har 26ans alla bra kvaliteér och dessutom alla sina egna fördelar med bättre klättring, säkrare utförskörning, bättre grepp och att man åker ovanpå alla ojämnheter i underlaget.

- Det skall bli mycket spännande att få börja träna och tävla på Big-nine framöver, avslutar Håkan.


Mathias och Håkan på en lövbeklädd SM-bana.

KOMMENTERA GÄRNA (inloggning via Facebook):



::: ...
...klicka för att läsa hela artikeln

::: ...
...klicka för att läsa hela artikeln

::: ...
...klicka för att läsa hela artikeln

::: ...
...klicka för att läsa hela artikeln



::: ...

::: ...

::: ...

::: ...

::: ...

::: ...

::: ...

::: ...

::: ...

::: ...























Sortera:
Mest läst på Cyclesport.se:
Om prylar och företag:
Talk of Bike testar: Canyon Lux CF 9.9 Team Oneby
Nu är det dags för Trek on Tour 2014 - testa cyklar och utrustning
Skoda blir en av huvudsponsorerna till Vätternrundan
Talk of Bike testar: Canyon Ultimate CF SLX Di2 7,0
Merida blir ny cykelpartner till Vasaloppet och CykelVasan
Bliz Active lanserar nya Tempo - 24 gram och otrolig flexibilitet
Polar lanserar världens smartaste träningsdator
Sweden Bike Expo - Nordens största cykelmässa 16-17 november
Prime-Cycling - utvalda produkter av cyklister för cyklister
TREK On Tour 2013 - över 30 platser redan klara
Senast skrivna i varje kategori: